Busy: Víc než jen dopravní prostředek?
Historie slova busy
Slovo busy se poprvé objevilo v angličtině někdy v 19. století. Je to vlastně zkrácenina latinského výrazu omnibus, který znamená doprava pro každého. První omnibusy začaly jezdit v Paříži kolem roku 1828 a netrvalo dlouho a tenhle způsob dopravy se rozšířil i do ostatních velkých měst v Evropě. Britové si pak slovo zjednodušili na busy a používali ho pro ty koňské povozy, co vozily lidi po městě. Když pak později přišly na řadu motorové vozy, název busy se prostě přenesl i na ně a už jim to zůstalo dodnes.
Typy autobusů
V přeplněných ulicích našich měst potkáte hlavně ty menší autobusy s nízkým nástupem - však to znáte. Na dálkové spoje mezi městy nasazují dopravci pohodlné autokary, kde si můžete natáhnout nohy, vychutnat klimatizaci a odskočit si na WC. No a když vyrazíte někam do kopců, povezou vás speciální horské busy se čtyřkolkou a bytelnou konstrukcí, co zvládnou každý terén.
Využití autobusů
V dnešní uspěchané době jsou autobusy klíčovou součástí dopravních systémů všude na světě. Jejich flexibilita a účinnost je činí nepostradatelnými v řadě situací. Přeplněné městské linky každý den přepravují davy lidí do zaměstnání, na studia i za volnočasovými aktivitami. Dálkové spoje propojují jednotlivá města i země a těší se velké oblibě díky příznivým cenám a pohodlí. Autobusy nacházejí využití i ve specifických oblastech jako jsou letištní transfery, firemní doprava nebo vyhlídkové jízdy pro turisty. Výrobci autobusů jdou s dobou a neustále vylepšují své vozy o nové technologie, které přispívají k větší bezpečnosti, komfortu a ohleduplnosti k životnímu prostředí.
Výhody autobusové dopravy
V dnešním hektickém světě plném shonu a spěchu, kde každá minuta hraje roli, je volba dopravy zásadním rozhodnutím. Autobus se stává čím dál oblíbenějším řešením, a není divu. Když si spočítáte benzín, parkovné a dálniční známky, vyjde vám cestování autobusem mnohem levněji než jízda vlastním autem. Místo toho, abyste se stresovali za volantem, můžete si v autobuse číst, pracovat na notebooku nebo si prostě zdřímnout. A co teprve ekologická stránka věci - jeden plný autobus nahradí desítky aut, což znamená méně výfukových plynů a volnější silnice. Proto dnes tolik lidí nechává auto doma a volí pohodlnou jízdu autobusem pro své každodenní cesty.
Dopravní prostředek | Průměrná rychlost (km/h) | Cena (Kč/km)* |
---|---|---|
Autobus (městský) | 20 | N/A |
Tramvaj | 15 | N/A |
Metro | 40 | N/A |
Nevýhody autobusové dopravy
I když autobusy jsou snadnou a přizpůsobivou volbou pro cestování, mají také své stinné stránky. Cesta autobusem zabere většinou spoustu času, zvlášť když jedete někam daleko nebo uvíznete v přeplněných ulicích. Když se na silnicích tvoří kolony nebo nastanou nějaké komplikace, můžete v autobuse prosedět věčnost - a to je pěkně otravné, když spěcháte. K tomu si přičtěte, že to není zrovna nejpohodlnější způsob cestování. Ve srovnání s vlakem nebo letadlem je v autobuse docela těsno a nepohodlně. Musíte se smířit s tím, že budete namačkaní mezi ostatními a během jízdy se moc neprojdete. A pak je tu ještě jedna věc - některé spoje prostě nejezdí tak často, jak byste potřebovali, a do některých míst se autobusem vůbec nedostanete. To vám pak docela zkomplikuje plány, když se potřebujete dostat někam konkrétně.
Budoucnost autobusů
Autobusy jsou dnes v našich městech na každém rohu a je jich čím dál víc. Fakt nestíhají odvézt všechny ty davy lidí. Teď se hodně mluví o nových typech, co jedou na elektřinu nebo vodík - konečně nebudou tolik čoudit a dělat kravál. V autobusech už taky nebude taková tlačenice jako dřív, sedačky budou mnohem pohodlnější a všude budou obrazovky s aktuálními informacemi. A představte si, že jednou možná ani nebudou potřebovat řidiče! Zatím je to jen ve zkušebním provozu, ale za pár let by to mohla být normální věc.
Zajímavosti o autobusech
Když se podíváte na přeplněné ulice našich měst, nemůžete si nevšimnout autobusů, těch úžasných dopravních obrů. Málokdo ví, že první motorový autobus postavil Karl Benz v roce 1895. Jeho skromný vůz pro přepravu osob uvezl pouhých 8 lidí a šinul se rychlostí maximálně 15 km/h. Dneska už si bez autobusů neumíme představit život ve městě ani cestování mezi městy. Největší autobus na světě se natáhne až na 30 metrů a pobere neuvěřitelných 300 cestujících, zatímco některé dvoupatrové kolosy se tyčí do výšky přes 7 metrů. A co teprve ekologie? Současné hybridní a elektrické autobusy jsou mnohem šetrnější k přírodě, než si většina lidí myslí. Produkují míň škodlivin a v ulicích jsou mnohem tišší. Takže až příště nasednete do autobusu - ať už míříte do práce, školy nebo na výlet - vzpomeňte si, že jedete dopravním prostředkem s bohatou minulostí a nadějnou budoucností.
Publikováno: 27. 01. 2025
Kategorie: cestování